Академічна доброчесність
СХВАЛЕНО | ЗАТВЕРДЖЕНО |
педагогічною радою закладу | Наказ ЦНТДЮТ |
Протокол № 3 від 25.03.2021 р. | № 28 від 26.03.2021 р. |
ПОЛОЖЕННЯ
ПРО АКАДЕМІЧНУ ДОБРОЧЕСНІСТЬ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
ЦЕНТРУ НАУКОВО-ТЕХНІЧНОЇ ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ
1. Загальні положення
1.1. Положення про академічну доброчесність (далі Положення) Центру науково-технічної дитячої та .юнацької творчості Дубенської міської ради (далі ЦНТДЮТ) встановлює моральні принципи і загальні етичні норми у відносинах між учасниками освітнього процесу під час виконання ними своїх обов’язків, які випливають з вимог чинного законодавства України, Правил внутрішнього трудового розпорядку та інших чинних у закладі локальних нормативних актів, на підставі яких розроблене Положення.
1.2. Це Положення розроблене на основі Конвенції ООН «Про права дитини», Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про позашкільну освіту», «Про запобігання корупції», «Про наукову і науково-технічну діяльність», «Про видавничу справу», «Про авторське право і суміжні права», Цивільного Кодексу України, Статуту ЦНТДЮТ, Правил внутрішнього трудового розпорядку, Колективного договору та інших нормативно-правових актів чинного законодавства України та локальних документів станції юних техніків.
1.3. Метою Положення про академічну доброчесність є формування в закладі системи демократичних відносин між учасниками освітнього процесу, розвиток корпоративної культури, забезпечення академічної свободи і сприятливого морально-психологічного клімату в колективі та підвищення авторитету закладу.
1.4. У своїй діяльності заклад позашкільної освіти дотримується принципу меритократії, суть якого полягає у тому, що оцінювання вихованців відбувається винятково на підставі їх знань, практичних умінь та досягнень (участь у міських, обласних, Всеукраїнських та міжнародних масових заходах науково-технічного напряму), а педагогічних працівників – на основі їх професійної компетентності, результатів роботи, внеску у розвиток закладу, що є підставою для їх подальшого матеріального, морального та кар’єрного стимулювання. Заклад освіти зобов’язується вживати заходів щодо запобігання та виявлення академічного плагіату в роботах педагогічних працівників та здобувачів позашкільної освіти.
1.5. Педагогічні працівники та здобувачі освіти зобов’язані дотримуватися загальновизнаних норм етики, моралі, поважати гідність осіб, які працюють та навчаються у ЦНТДЮТ, підтримувати систему демократичних відносин між учасниками освітнього процесу, сприяти підвищенню морально-психологічного клімату в колективі, спрямовувати свої дії на зміцнення авторитету закладу освіти.
1.6. Заклад в своїй діяльності керується принципом незалежності здобуття позашкільної освіти від впливу політичних партій, громадських і релігійних організацій. Створення та діяльність політичних партій, суспільно-політичних рухів, релігійних об'єднань та воєнізованих формувань у ЦНТДЮТ не допускається.
1.7. Адміністрація закладу гарантує дотримання в стінах закладу позашкільної освіти ст. 36 Конституції України. Належність особи до будь-якої політичної партії, громадської, релігійної організації, що діють відповідно до Конституції України, не є перешкодою для її участі в освітньому процесі. Педагогічні працівники та інші співробітники закладу є вільними у своїх політичних симпатіях та релігійних переконаннях. Жодний адміністративний тиск з приводу політичних уподобань, а також характеру волевиявлення учасників освітнього процесу через вибори, референдуми та інші форми безпосередньої демократії є недопустимим.
1.8. Дотримання академічної доброчесності в закладі пов’язане із сповідуванням учасниками освітнього процесу наступних принципів:
1.8.1. Верховенства права. В освітньому середовищі пріоритетом є дотримання принципу верховенства права, а саме: справедливості, добра, свободи, правової рівності, поваги до людської гідності, честі, істини тощо.
1.8.2. Законності. У своїй діяльності учасники освітнього процесу мають суворо дотримуватися Конституції України, законів та підзаконних актів.
1.8.3. Соціальної справедливості. У взаємовідносинах між учасниками освітнього процесу важливим є забезпечення свободи, справедливості, розвитку особистості та її активної участі у житті держави та закладу, а також повага до гідності кожної особи, нетерпимості щодо аморальної та неетичної поведінки.
1.8.4. Науковості. Педагогічні працівники зобов’язані об'єктивно висвітлювати наукові факти, поняття, теорії; ознайомлювати вихованців з новими досягненнями, науковими методами, пояснювати значення теорії для практики; розкривати наукові причинно-наслідкові зв'язки явищ, що вивчаються; викладати навчальний матеріал з позицій останніх досягнень науки й техніки; забезпечувати тісний зв'язок із сьогоденням.
1.8.5 Дотримання авторського права. Педагогічні працівники повинні посилатися на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей; дотримуватися норм
законодавства про авторське право і суміжні права; надавати достовірну інформацію про методи та результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну,
науково-педагогічну, творчу діяльність. Забезпечити виконання вихованцями практичних робіт без копіювання один одного, фабрикації, фальсифікації.
1.8.6 Принцип достовірності результатів творчої дослідницької діяльності здобувачів позашкільної освіти передбачає самостійне виконання навчальних завдань (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей); об‘єктивність оцінювання результатів навчання. Не допускати свідомого завищення або заниження результатів навчання здобувачів позашкільної освіти.
1.8.7 Професіоналізму та компетентності. Передбачає наявність у здобувачів позашкільної освіти та педпрацівників закладу управлінських та аналітичних здібностей, моральних якостей, внутрішньої культури, емоційного інтелекту, знання ділового етикету, ґрунтовних знань, виконання своїх обов’язків на належному рівні, високу організацію праці.
1.8.8 Партнерства і взаємодопомоги. Означає сприйняття всіх учасників освітнього процесу як рівноправних сторін.
1.8.9. Відкритості й прозорості. Усі процеси, документи в закладі, які стосуються освітньої, наукової, дослідницької, господарської та фінансової діяльності, є прозорими, відкритими, що забезпечує можливість громадського контролю.
1.8.10. Відповідальності. Здобувачі позашкільної освіти та педагогічні працівники мають брати на себе відповідальність за результати своєї діяльності, виконувати взяті на себе зобов’язання, дотримуватися норм цього Положення.
1.9. Дія цього Положення поширюється та є обов’язковою до виконання для всіх учасників освітнього процесу в закладі. Усі особи, на яких поширюється це Положення, повинні бути ознайомлені з його змістом.
1.10. Положення публікується на офіційному веб-сайті закладу.
2. Політика академічної доброчесності
2.1. Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.
2.2. Академічна доброчесність педагогічних працівників спрямована на:
2.2.1. Дотримання загальноприйнятих етичних норм, положень Конституції України, норм законодавства України, Статуту закладу, Колективного договору та Правил внутрішнього трудового розпорядку.
2.2.2. Повагу до осіб, які здобувають освіту, їхніх батьків та осіб, які їх замінюють, незалежно від віку, статі, стану здоров’я, громадянства, національності, ставлення до релігії, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявності судимості, а також інших обставин.
2.2.3. Об’єктивне та неупереджене оцінювання знань та вмінь здобувачів освіти; ефективне виконання своїх функціональних обов’язків; підвищення кваліфікації.
2.2.4. Дотримання правил посилання на джерела інформації у разі використання відомостей, написання методичних матеріалів, наукових робіт тощо.
2.2.5. Здійснення контролю за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти.
2.2.6. Дотримання законодавства із запобігання корупції, уникнення конфлікту інтересів.
2.2.7. Якісне, вчасне та результативне виконання своїх функціональних обов’язків; впровадження у свою діяльність інноваційних методів навчання; підвищення своєї кваліфікації відповідно до вимог законодавства.
2.2.8. Надання достовірної інформації; не розголошення конфеденційної інформації, інформації з обмеженим доступом та інших видів інформації відповідно до вимог законодавства в сфері інформації та звернення громадян.
2.2.9. Обов’язкову відповідальність за порушення академічної доброчесності.
2.3. Академічна доброчесність здобувачів загальної середньої освіти передбачає:
2.3.1. Дотримання загальноприйнятих етичних норм, положень Конституції України, норм законодавства України.
2.3.2. Самостійне виконання навчальних завдань, проєктів, практичних робіт.
2.3.3. Повагу честі і гідності інших осіб, навіть, якщо їх погляди відрізняються від ваших.
2.3.4. Систематичне відвідування занять творчих об’єднань, окрім випадків, викликаних поважними причинами.
2.3.5. Використання у навчальній або дослідницькій діяльності лише перевірених та достовірних джерел інформації та грамотне посилання на них.
2.3.6. Надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності, використані методи досліджень і джерела інформації.
2.3.7. Ненадання / неотримання, непропонування неправомірної вигоди за отримання будь-яких переваг у навчальній або науково-дослідній діяльності.
2.3.8. Негайне повідомлення адміністрації закладу у разі отримання для виконання рішень чи доручень, які є незаконними або такими, що становлять загрозу правам, свободам чи інтересам громадян, юридичних осіб, державним або суспільним інтересам.
2.3.9. Відповідальність за порушення академічної доброчесності.
3. Етичні норми академічної діяльності
3.1. Учасники освітнього процесу мають дотримуватися моральних норм і правил етичної поведінки та принципів академічної доброчесності, зокрема:
3.1.1. Сприяти становленню та розвитку партнерських відносин між учасниками освітнього процесу.
3.1.2. Сприяти формуванню та поширенню позитивного іміджу закладу.
3.1.3. Шанувати історію закладу, здобутки педагогів, вихованців, випускників, шанобливо ставитися до державної символіки та символіки закладу.
3.1.4. Зберігати та примножувати традиції закладу, підвищувати його престиж власними досягненнями у роботі та навчанні.
3.1.5. Виявляти толерантність та повагу до релігії, культури, звичаїв та традицій учасників освітнього процесу всіх національностей.
3.1.6. Допомагати учасникам освітнього процесу, що опинилися у складних життєвих обставинах.
3.1.7. Поводитися з іншими учасниками освітнього процесу шанобливо, толерантно, не принижувати будь-яким чином їх гідність.
3.1.8. Раціонально та дбайливо використовувати матеріально-технічну базу закладу.
3.1.9. Повинні приходити на заняття без запізнення, знати керівників гуртків на ім’я та по батькові, звертатися до них на «Ви».
3.2. Формами проявів академічної недоброчесності є:
3.2.1. Академічний плагіат - оприлюднення (часткове або повністю) наукових (творчих) результатів, отриманих іншими способами, як результат власного дослідження (творчості) та/або відтворення опублікованих текстів (оприлюднених винаходів, розробок) інших авторів без зазначення авторства.
3.2.2. Самоплагіат - оприлюднення (частково або повністю) власних раніше опублікованих наукових результатів як нових наукових результатів.
3.2.3. Фабрикація - вигадування даних чи фактів, що використовуються в освітньому процесі або наукових дослідженнях.
3.2.4. Фальсифікація - свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються освітнього процесу чи наукових досліджень.
3.2.5. Обман - надання завідомо неправдивої інформації щодо власної освітньої (наукової, творчої) діяльності чи організації освітнього процесу; формами обману є, зокрема, академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація.
3.2.6. Хабарництво - надання (отримання) учасником освітнього процесу чи пропозиція щодо надання (отримання) коштів, майна, послуг, пільг чи будь-яких інших благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірних переваги в освітньому процесі.
3.2.7. Необ'єктивне оцінювання - свідоме завищення або заниження результатів та досягнень здобувачів позашкільної освіти.
4.Організація роботи Комісії з питань академічної доброчесності
4.1. З метою виконання норм цього Положення в закладі створюється Комісія з питань академічної доброчесності (далі Комісія).
4.2. Комісія наділяється правом одержувати і розглядати заяви щодо порушення цього Положення та надавати пропозиції Адміністрації закладу щодо накладання відповідних санкцій.
4.3. У своїй діяльності Комісія керується Конституцією України, законодавством в сфері освіти, нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України, Статутом, Правилами внутрішнього розпорядку, іншими локальними документами закладу та цим Положенням.
4.4. Склад Комісії затверджується наказом директора закладу на підставі рішення педагогічної ради, ради ЦНТДЮТ, органів учнівського самоврядування.
4.5. Строк повноважень членів Комісії визначають органи самоврядування закладу.
4.6. До складу Комісії входять всі учасники освітнього процесу: 3 педагоги, 3 учні, 3 батьків або осіб, які їх замінюють.
4.7. Комісія зі свого складу обирає Голову, заступника та секретаря. Голова Комісії веде засідання, підписує протоколи та рішення тощо. За відсутності Голови його обов'язки виконує заступник. Повноваження відносно ведення протоколу засідання, технічної підготовки матеріалів до розгляду їх на засіданні тощо здійснює секретар.
4.8. Організаційною формою роботи Комісії є засідання, які проводяться на наступний (робочий) день після отримання звернення. Питання щодо відкритості засідання вирішує комісія.
4.9. Нa засідання Комісії в обов’язковому порядку запрошуються заявник та особа, відносно якої розглядається питання щодо порушення академічної доброчесності.
4.10. Рішення приймаються відкритим голосуванням. Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини присутніх на засіданні Комісії.
4.11. Засідання Комісії оформлюється протоколом, який підписує Голова та секретар.
4.12.За результатами проведених засідань Комісія готує вмотивовані рішення у вигляді висновків щодо порушення чи не порушення норм цього Положення. Зазначені висновки носять рекомендаційний характер, подаються директору для подальшого вживання відповідних заходів морального, дисциплінарного чи адміністративного характеру.
4.13. Комісія один раз на рік звітує про свою роботу на спільному засіданні педагогічної ради та ради закладу.
4.14. Будь-який учасник освітнього процесу, якому стали відомі факти порушення норм цього Положення чи підготовки про можливість такого порушення, повинен звернутися до Голови або секретаря Комісії з письмовою заявою на ім'я її голови. У заяві обов'язково зазначаються особисті дані заявника (П. І .Б., контактні дані: адреса, телефон, місце роботи, посада, гурток, група, особистий підпис). Анонімні заяви чи заяви, викладені в некоректній формі, Комісією не розглядаються.
4.15. Повноваження Комісії:
4.15.1. Одержувати, розглядати, здійснювати аналіз заяв щодо порушення норм цього Положення та готувати відповідні висновки.
4.15.2. Залучати до своєї роботи експертів з тієї чи іншої галузі, а також використовувати технічні і програмні засоби для достовірного встановлення фактів порушення норм академічної доброчесності за поданою заявою.
4.15.3. Проводити інформаційну роботу щодо популяризації принципів академічної доброчесності та професійної етики педагогічних працівників та здобувачів позашкільної освіти.
4.15.4. Ініціювати, проводити та підтримувати дослідження з академічної доброчесності, якості освіти та науково-дослідної діяльності.
4.15.5. Готувати пропозиції щодо підвищення ефективності впровадження принципів академічної доброчесності в освітню та науково-дослідну діяльність закладу.
4.15.6. Надавати рекомендації та консультації щодо способі та шляхів більш ефективного дотримання норм цього Положення.
4.15.7. Інші повноваження відповідно до вимог чинного законодавства України та нормативних актів закладу позашкільної освіти.
5. Відповідальність за порушення академічної доброчесності
5.1. За порушення норм цього Положення учасники освітнього процесу притягуються до відповідальності згідно вимог чинного законодавства України.
5.2.За порушення правил академічної доброчесності педагогічні працівники притягуються до таких форм відповідальності:
-
дисциплінарна;
-
адміністративна;
-
відмова в присвоєнні або позбавлення присвоєного педагогічного звання, тарифного розряду;
-
позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади;
-
інші форми відповідно до вимог чинного законодавства України.
5.3. Порушення норм цього Положення, загальноприйнятих норм поведінки, ігнорування норм етики, моралі та громадської свідомості, етичних норм академічної та наукової діяльності може розглядатися як вчинення аморального проступку і передбачати накладання санкцій, у тому числі, звільнення з роботи за поданням Комісії з питань академічної доброчесності.
5.4. За порушення правил академічної доброчесності здобувачі освіти притягуються до таких форм відповідальності:
-
попередження;
-
повторне виконання практичного завдання, проєкту;
-
анулювання результатів участі у масових заходах різних рівнів;
-
позбавлення або скорочення наданих закладом пільг, стипендій тощо.
6. Попередження академічної недоброчесності
6.1. Для попередження недотримання норм та правил академічної доброчесності в закладі використовується наступний комплекс профілактичних заходів:
6.1.1. Інформування здобувачів освіти, педагогічних працівників та батьків про необхідність дотримання правил академічної доброчесності, професійної етики.
6.1.2. Розповсюдження методичних матеріалів.
6.1.3. Проведення семінарів із здобувачами освіти з питань інформаційної діяльності закладу, правильності написання науково-дослідних робіт, проектів, правил опису джерел та оформлення цитувань.
6.1.4. Ознайомлення всіх учасників освітнього процесу із цим Положенням.
6.1.5. Посилення контролю керівників гуртків, методиста щодо правильного оформлення посилань на джерела інформації у разі запозичень ідей, тверджень, відомостей тощо.
7. Заключні положення
7.1. Це Положення та зміни до нього затверджуються спільним рішенням педагогічної ради та ради закладу і вводяться в дію наказом директора.